Vostè beu aigua?

Ahir vaig anar a la meva primera entrevista de feina dels últims nou anys. Em van trucar dimecres a la nit i em van preguntar si m’anava bé veure’ns divendres al matí. “És per la feina de comercial”. Cap pista. I és que m’apunto a vuit o nou ofertes de feina a la setmana i el 90% dels anuncis amaguen deliberadament tota mena d’informació referent a la feina i a l’empresa. No tenia ni idea del que m’oferirien i en ma vida he fet de comercial, però una feina és una feina, penso, i fer de comercial no requereix masses llums, només posar cara de fill de puta i mentir de la millor i més convicent manera possible.

Després de fer-me esperar vint minuts em fan passar a un despatx llogat amb dues taules i un armari-arxivador. Cap decoració a les parets, llums de neó impersonals il·luminen la trista estància i un comercial sense americana i amb una camisa massa petita que fa destacar la cadenota d’or que porta al coll comença a buscar el meu nom i el meu CV en una pila de papers guixats amb bolígraf. No el troba i li dic que si vol que em pregunti i jo li contesto. Em pregunta si he fet algun cop de comercial i li responc que no. “És igual, és molt fàcil”. Em mira als ulls fixament tota l’estona que em parla i em comença a donar mal rotllo. M’explica que ells són una empresa mundialment reconeguda amb fàbriques a l’Ametlla del Vallès i a Taïwan. Venen filtres i purificadors d’aigua i la meva feina consistiria, resumint, en ficar-li la por al cos a la gent explicant-lis que l’aigua que consumeixen està plena de bacteries. Ja no només la de l’aixeta sinó  inclús l’aigua embotellada de marques tan reconegudes com Solán de Cabras o Lanjarón. La prova consisteix a fer anàl·lisis gratuïts de l’aigua que consumeixen i ensenyant-lis com canvia de color i amb mostres “d’estudis científics”, demostrar-lis que estan posant en risc la vida de la seva família.Tot això és evitable si compren unes maquinotes del tamany d’una CPU pel mòdic preu de 2000€.

Un timo, vaja.

En aquests dies els timos i els enganys passaran a ser el pa de cada dia. La gent està desesperada i molts dels qui encara no ho estan, ho estaran en breu. I tothom sap que la desesperació porta a fer coses impensables. Però una cosa tenia clara mentres em parlava aquell cony de comercial i és que abans atraco una farmàcia que intentar acollonir a la gent per vendre’ls-hi una màquina del tot inútil.

Però el que més em va cridar l’atenció va ser els consells que em va començar a donar per intentar acostar-me a la gent. Tot seria a porta freda i començaria fent enquestes on demanaria els telèfons per més endavant trucar-los. La pregunta d’aproximació al possible client és: “Vostè beu aigua?” A qui collons se li acudeix formular una pregunta tan absurda? Mentres m’ho explicava crec que no vaig poder dissimular la cara d’estupefacció. Ell, però, seguia amb els consells: “Naturalment et respondran que sí i llavors els hi has de fer veure que l’aigua que beuen està contaminada i que si multipliquen el preu de cada litre d’aigua envasada pels anys que han viscut tindrien pagades ja quatre o cinc màquines i que si fan la mateixa operació amb els anys que els hi queden de vida, els hi sortirà a compte comprar una de les nostres màquines”. L’aburdisme com a tècnica de màrketing.

Vaig marxar sabent que no el tornaria a veure després que em demanés que li enviés el meu CV al seu correu electrònic (un gmail, per cert), que em va apuntar a una tarjeta de visita d’allò més cutre de la gran empresa, que curiosament, no té ni pàgina web.

El món s’està anant a la merda i tan sols acaba de començar.

Quant a Eloi

Ni sóc italià ni ho vull ser
Aquesta entrada s'ha publicat en Societat i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

